Je geeft leiding aan een organisatie die een omslag moet maken. Je verwacht dat je in deze fase te maken krijgt met weerstand, maar ook met mensen die graag met je vooroplopen. Hoe benut je deze pioni…
Kan je team of jij wel wat creatieve energie gebruiken? Onder Tekst Fitness vallen mijn trainingen en workshops voor concept denken en creatief schrijven. Ik werk aan de hand van vragen uit jouw prakt…
Technisch is je aanbestedingsvoorstel dik orde. Maar zijn je woorden overtuigend genoeg? De hoofdzaken duidelijk? Je EMVI-invulling aansprekend? Door gebruik van heldere taal, krachtige structuur en a…
Waarom is de ene organisatie succesvoller dan de ander? Sinds ‘The Golden Circle’ (ook wel ‘Start with why’) van Simon Sinek weten we dat die vraag leidt naar ‘het waa…
Juist. Dus maak je bekend om bemind te worden. Zeker als je de afgelopen tijd te weinig aandacht hebt besteed aan het zichtbaar maken van je organisatie. Je verdwijnt zo uit beeld. Erger nog is dat er…
Vragen van klanten, omgeving, pers: wie slim is, giet de antwoorden vooraf in heldere documentatie. Je laat daarmee zien dat je hen en hun vragen serieus neemt, en bovenal net zo goed met vanuit hun b…
Je loopt rond met een geweldig idee, dat commercieel maar ook maatschappelijk moet aanslaan. Maar hoe en met welke usp’s vertaal je jouw boodschap naar doelgroep? Hoe stuur je in het proces? De eers…
De netwerkborrel is niet het enige moment waarop je kunt scoren met een catchy pitch. Denk ook aan je contactmomenten op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram. Om nog maar te zwijgen van die verwaa…
De klant vist in een grote vijver waarin jij en concurrenten rondzwemmen. Waarom zou hij jou kiezen – en niet een van die andere, vaak goede concurrenten? Ik help je jouw meerwaarde te (her)v…
Ben je onzeker over je tekstconcepten? Ik haal je tekstvoorstel door de molen. Dat bespaart je tijd en maakt je tekst beter, helderder, overtuigender. Ik help je ook aan trics en trucs. Het applaus …
Je geeft leiding aan een groep mensen – organisatie of team – die een omslag moet maken. Maar verandering is een continu proces dat gedurende dat proces nieuwe impulsen vergt. Ik noem dat …
Visie en missie bepalen de dagelijks attitude binnen je organisatie en je uitstraling naar buiten toe. Om te voorkomen dat jouw missie en visie verzanden in ellenlange tekstcreaties en nietszeggende c…
Onze wereld wordt ingewikkelder, informatie complexer en onze tijd beperkter. Het is dus niet zo verwonderlijk dat de vraag naar bondige en heldere communicatie toeneemt. De kers op de taart is de inf…
Hoe functioneren Instagram, Facebook en Twitter binnen je communicatiestrategie? Waar ligt de overlap, waar de versterking? De transitie van statische platforms als websites naar flexibele podia (soci…
Intieme vraag: hoe botert het tussen jou en jouw opdrachtgever? Voldoe je nog steeds aan zijn of haar verwachtingen? Misschien veranderen de eisen wel. Alle reden dus om alert te zijn op verschuivinge…
Hoe kritisch ben jij als communicatieadviseur op lopende projecten? Meestal is je dagelijkse agenda zo vol dat je al lang blij bent als ‘het’ loopt. Maar loopt het ook goed genoeg? Neem je de tijd…
Een ramp voor veel salesmanagers: als de klant ze vraagt hun verkoopverhaal ‘ook nog even’ op papier of in een presentatie te zetten. Want niet alle salesmanagers kunnen zo goed schrijven als ze p…
Aan alle zakelijke relaties komt ooit een eind. Je contact verandert van baan. Benut kans om: te leren, te verbeteren, vragen wat er is, sportief te blijven, mooi af te sluiten, contact te houden. Gee…
Er is veel onderzoek gedaan naar de kosten van acquisitie. Het resultaat: het aanboren van nieuwe klanten is veel duurder dan het behouden van bestaande relaties. Het loont dus om wat harder te lopen …
In tegenstelling tot wat communicatiegoeroes in het verleden deden geloven, is het lange verhaal helemaal terug. Als het al is weggeweest. De verklaring voor dat verschijnsel zit in twee zaken: veel m…
Onlangs nog een grote aanschaf gedaan? Een Chesterfield voor op kantoor?Een jurkje van Chanel? Een renpaardje uit de stal van Jaguar? Tien tegen een dat je zo’n deal alleen hebt gedaan, omdat j…
We willen allemaal op dezelfde manier worden aangesproken. Namelijk op het niveau en in de taal die bij ons past. En dat verschilt van mensen tot mens. Een open deur, maar ondertussen wel een belangri…
Ik heb wat met scholen. Allereerst omdat ik zelf een paar jaar met veel plezier voor de klas heb gestaan. Ten tweede omdat ik weet hoe belangrijk goed onderwijs voor jonge mensen is. Dus gaat het mij …
De één zweert bij papier. De ander bij ‘online’. En iedereen is gelukkig. Maar als jouw doelgroep zich toch al steeds vaker via het scherm laat informeren, ga jij natuurlijk méé. Je zorgt dat …
Denk buiten de box! Kom uit je comfortzone! Het zijn populaire begrippen binnen organisaties die vastlopen op oude communicatiepaden en op zoek zijn naar alternatieven. Onder welke condities kun je zo…